Budimpešta, Mađarska

29.04.2014

Budimpešta je destinacija koju sam dugo izbjegavao, jer mi je relativno blizu i smatrao sam da neće nigdje „pobjeći“, tako da se nikada nije našla na listi mojih prioriteta. Spletom okolnosti, ukazala mi se prilika za jedno kraće putovanje i u dogovoru s društvom odluka je pala na Budimpeštu. Krenuli smo sopstvenim prevozom, a hotel smo rezervisali preko agencije. Na put sam pošao bez velikog entuzijazma jer sam na prethodnim putovanjima vidio prilično fascinantne stvari, tako da od Budimpešte nisam imao velika očekivanja. Ipak, prije puta sam proučio šta ovaj grad nudi, i na karti obilježio najznačajnije znamenitosti.

1. DAN – ZOOLOŠKI PARK, TRG HEROJA, DVORAC VAJDAHUNYAD, ŠETNJA POKRAJ DUNAVA

Oko 11h prijepodne smo stigli u hotel Polus, koji se nalazi u Pešti i prilično je udaljen od centra (što zamjeram agenciji koja nam je predložila hotel). Hotel ima 3*, skroman je, ali čist. Odmah pokraj hotela se nalazi Mc Donal’s i tržni centar sa ogromnim supermarketom koji ima ponudu od koje će vam se zavrtoglavati. Doručak u hotelu je bio loš, tako da smo za prvi obrok obično birali nešto iz marketa. Nakon smještaja u hotel (check in je u 14h, ali smo imali sreću da nema gužve tako da su nas odmah po dolasku pustili u sobu) otišli smo u Zoološki park. Par je prilično prostran i ima veliki broj životinja, mada neke za koje sam čuo da imaju (poput pande) nisam vidio. U sklopu zoološkog stoji da ima i botanički vrt, ali se zapravo radi o manjim površinama zasađenim biljkama, više u službi stvaranja prirodnijeg ambijenta. Za detaljan obilazak zoološkog parka potrebno je barem dva sata.

Nakon što smo obišli zoološki park, otišli smo na Trg heroja koji se nalazi u neposrednoj blizini. Trg je prostran i baš zbog toga mi je djelovao nekako ogoljeno. U neposrednoj blizini se nalazi i muzej fine umjetnosti, ali ga nisam posjetio. Umjesto toga sam prošetao oko dvorca Vajdahunyad koji se nalazi između Zoološkog vrta i Trga heroja.

Dvorac je okružen parkom sa mnoštvom cvijeća i drveća i zaista lijepo izgleda, a tu je i jako lijepa kapelica (Jak chapel).

Pokraj Trga heroja imate turistički info centar gdje se možete raspitati o onome što vas zanima. Mi smo se malo informisali oko prevoza do centra i rečeno nam je kojim autobuskim i metro linijama možemo stići do tamo. Iste karte važe i za jedno i za drugo. Cijena pojedinačne karte je 350 forinti, ali ima i drugih opcija (više vožnji, grupne karte, višednevne karte). Moram priznati da smo za cjelokupnog boravka iskoristili samo tu jednu kartu, a ostatak smo se švercovali budući da kontrola postoji samo u autobusima broj 15 i 26. Mada nisam primijetio ni ostale putnike da često buše karte, pa me je manje pekla savjest.

Napravili smo krug po centru, jeli u Mc Donald’su, prošetali pokraj Dunava, vidjeli osvijetljeni Parlament i Chain bridge, a potom uhvatili bus za hotel.

2. DAN – BUDAI ARBORETUM, GELLERT HILL, FISHERMAN’S BASTION, MARGARET ISLAND

Drugi dan u Budimpešti smo imali peh s vremenom, bilo oblačno i prohladno sa povremenom kišom. Međutim nismo se dali smesti. Odlučili smo započeti obilazak posjetom arboretumu koji se nalazi sa Budimske strane. Vozili smo se neko vrijeme autobusom, presjedali iz jednog u drugi, raspitivali se kod Mađara gdje se tačno nalazi (većina ih nema pojma gdje se nalazi) i na kraju ga pronašli. Budući da sam prije par godina obišao arboretum Trsteno u blizini Dubrovnika i bio prilično zadovoljan onim što nudi, očekivao sam da će ovaj biti impresivniji. Međutim, dočekalo nas je nešto što više liči na pijacu s biljkama, nego na arboretum. Prošetali smo kroz parkić, pogledali izložbu bonsaija i orhideja, pazario sam passifloru i nastavili smo dalje.

Vratili smo se u centar, odakle smo se popeli na Gellert hill sa kojeg se pruža lijep pogled na grad. Budući da je bilo oblačno, nismo mogli u potpunosti uživati u vidiku, ali ako ste u kondiciji, svakako posjetite ovaj lokalitet. Treba malo truda da se popnete na vrh, ali nije strašno.

Nakon Gellert hilla (ne zamjerite što pišem nazive lokaliteta na engleskom), uputili smo se pokraj Dunava s budimske strane ka Fisherman’s bastionu. Usput ćete vidjeti Budimski dvorac, Kalvinističku crkvu i Crkvu svete Ane. Fisherman’s bastion se takođe nalazi na brdu i zahtijeva penjanje uz dosta stepenica i uličica, ali se isplati. U kompleksu se nalazi niz kula i Crkva svetog Matijaša. Sa kula se pruža prekrasan pogled na Parlament i grad i najtoplije preporučujem da posjetite ovaj lokalitet. Mene se najviše dojmio od svega što sam vidio.

Po obilasku ovog lokaliteta, uputili smo se ka Margaret islandu, ostrvu na Dunavu. Na ostrvo se stiže preko mosta koji spaja Budim i Peštu (sa mosta se spušta još jedan most ka ostrvu). Ostrvo je veliko i predstavlja jedan ogroman park prepun drveća i cvijeća i najtoplije ga preporučujem svim ljubiteljima prirode i parkova. Na ostrvu se nalazi i zanimljiv vodotoranj, neke stare ruševine i japanski vrt. Budući da je pao mrak kada smo stigli, odlučili smo se vratiti na ostrvo po danu.

3. DAN – VACI ULICA, CRKVA SV. STEFANA, SINAGOGA, PRIRODOSLOVNI MUZEJ, CHAIN BRIDGE

Treći dan boravka u Budimpešti nas je vrijeme poslužilo bolje nego prethodnog. Posjetu smo započeli obilaskom Vaci ulice, koja je nešto kao beogradska Knez Mihajlova. Tu se nalaze prodavnice različitih brendova, restorani, suvenirnice i sl. Što se tiče izbora garderobe, ponuda u Budimpešti mi nije ništa bogatija nego u Beogradu, pa sam s te strane bio malo razočaran. Moram primijetiti da Mađari ne polažu mnogo truda na izgled i modu. Onakve kombinacije nisam viđao čak ni po našoj provinciji. Nedaleko od Vaci ulice nalazi se Crkva Sv. Stefana (vidim da je negdje zovu i Crkva Sv. Ištvana), lijepa građevina.

Nakon toga smo se uputili ka sinagogi, najvećoj u Evropi. Budući da je bila nedjelja, sinagoga nije radila, tako da smo ostali uskraćeni za ulazak unutra.

Iduća lokacija je bila Prirodoslovni muzej (Museum of natural history) koji se nalazi poprilično daleko i komplikovano je doći do njega. Budući da sam veliki ljubitelj ovog tipa muzeja, očekivao sam spektakl, međutim doživio sam veliko razočarenje. Postoji nekoliko različitih ulaznica (pojedine dijelove posebno naplaćuju). Ja sam odabrao neku standardnu kartu. Muzej je strašno neorganizovan, zbirke su loše raspoređene, eksponati su smiješni. Zemaljski muzej u Sarajevu je izmislio svijet za ovaj muzej, a o Prirodoslovnom muzeju u Beču da i ne govorim. Sve u svemu, slobodno ga zaobiđite. Jedina stvar koja me se dojmila jeste mala prostorija sa mineralima osvjetljenim UV zrakama, koji su svijetlili u mraku.

Na karti sam imao ucrtanu i botaničku baštu u blizini muzeja, ali se na kraju ispostavilo da se radi o običnom rasadniku.

Vratili smo se u centar, kupili chimney cake pokraj sinagoge (290 forinti, a u Vaci ulici ga prodaju za 850 forinti) i vratili se u centar. Ponovo smo prošetali pokraj Dunava s budimske strane, a zatim prešli preko Chain bridgea na peštansku stranu.

4. DAN – BUDAI CASTLE, MARGARET ISLAND, TROPIKARIJUM

Odjavili smo se iz hotela, spakovali stvari u automobil i uhvatili bus za centar. Odatle smo prešli na budimsku stranu s namjerom da odatle idemo na Margaret Island. Međutim, sjeli smo u pogrešan autobus koji nas je odvezao negdje Bogu iza nogu, tako da smo morali pješačiti, pa smo neplanski završili sa stražnje strane budimskog dvorca. U namjeri da siđemo ponovo do obale Dunava, platili smo lift kroz dvorac, ali nas je odveo u dvorište istog, pa smo opet stepenicama morali silaziti dole.

Nakon dalje muke sa pogrešnim autobusima, dokopali smo se nekako Margaret Islanda, koji je fantastičan.

Šetali smo duž cijelog ostrva, na čijem kraju se nalazi zanimljiv japanski vrt.

Kada je riječ o ostrvu, nezgodno je hvatati prevoz ka centru s njegovog kraja tj. s druge strane. Preporučujem da prvo uhvatite autobus da vas vrati na početak ostrva. Tu cirkuliše ona čuvena 26. gdje traže kartu na pregled. 🙂

Posljednja lokacija za obilazak bio je Tropikarijum koji se nalazi u tržnom centru Campona. Ako idete sopstvenim prevozom, obavezno koristite navigaciju, jer se u suprotnom nemoguće snaći. Tropikarijum nije veliki, ali je jako lijep.

Sastoji se iz više paviljona, a od životinja tu su krokodili, par vrsta zmija, ptice, majmuni, insekti, škorpije i naravno ribe. Posebno je zanimljiv stakleni tunel u kome je poseban doživljaj posmatrati morske pse i raže.

Vjerujem da postoji i mnogo impresivnijih tropikarijuma i akvarijuma, ali za naše pojmove ovaj je sasvim solidan i isplati ga se posjetiti.

Nakon tropikarijuma smo polako krenuli kući i time završili obilazak Budimpešte.