Sidnej, Australija

06.12.2013

MOJA   AUSTRALIJA

Australija,zemlja kontinent,naseljena Aboridžinima 40 000, a koju je u XVIII veku Velika Britanija naselila zatvorenicima i proglasila svojom teritorijom.Starosedeoci su   desetkovani pa je osamdesetih godina prošlog veka Aboridžina bilo samo100 000-to je oko 2,6% stanovništva. Australija je i danas članica Krunskih zemalja Komonvelta.
To je uređena država neobične flore i faune i mnogih atrakcija.

Bila sam u Australiji ovog meseca i želim da podelim ovo prelepo iskustvo.

Za vizu za turiste treba popuniti mnogo formulara,ali se obično lako dobije,ako imate uplaćen hotel,košta oko 100 E, povratna avio-karta sa 2 presedanja(Rim i Singapur) oko 1000 E.To smo obezbedili i krećemo.

Put je dug i naporan,imali smo 2 presedanja,letovi su bili:1,5 sati,12-13 sati i 8 sati Moramo obratiti pažnju na prtljag, ne sme biti nikakve hrane,drveta,perja i ako toga imate rizikujete pretres i njuškanje službenih pasa. To smo videli,mi smo samo prošli kroz carinu, napisali smo da nemamo u prtljagu ništa od toga .

I ušli smo u Sidnej.

Sa aerodroma ima dobra linija,zelena ,do centra.Karta je oko 17 A$,to je prvi susret sa skupoćom u Australiji,   pre svega u Sidneju.

Sidnej je predivan,sve atrakcije Sidneja koje smo gledali na fotografijama i filmovima su lepše u prirodi .Zgrada Opere , pre svega, divno izgleda,izbliza,izdaleka,danju,noću,s mora,ali je najleša sa Lučkog mosta. Pogled na Operu,luku punu glisera,jedrilica i brodova je predivan. Na most se možete peti i gore po ogradi, mi nismo, ali smo videli da je bezbedno, da su svi obučeni i pričvršćeni.Most je inače vrlo bezbedan za šetnju.U luci ima mnogo kafića i restorana i vrlo su atraktivni i skupi,to ide zajedno.Opera i lučki most se nalaze u novoj luci u kojoj se oseća dah sadašnjeg vremena.

Prva luka koju su napravili englezi je Darling,mnogo je lepa, različita od one gde je Opera i Lučki most,puna je jedrenjaka,most je neobičan, središnji deo se povremeno okreće da prođu jedrenjaci.U luci su lepi restorani ,ima ih mnogo, hrana je za naš ukus neobična,malo začinjenija i čorbe su im guste kremaste, začinjene,Skupo? Pa naravnooooo

Lučki most                                            Luka Darling
Kraljevska botanička bašta koja počinje odmah ispod Opere i fantastičnaje.Flora im je potpuno neuobičajena za nas.

Sve je uređeno i puno OPUŠTENIH ljudi,sede na travi,jedu,odmaraju,pričaju,sunčaju se.OPUŠTENO.Ova bašta podseća na Central park u Njujorku,ali su ljudi u Australiji generalno opušteniji nego u Americi.Rade svoje radno vreme i posele odmor.

Izlet u zoološki vrt ovde se ne sme propustiti,mada je cena sa prevozom gliserom nešto veća od 50 A$ ?

Toliko endemskih vrsta mora da se vidi.Za kengure vidim po forumima da ih maze po parkovima, u Sidneju ih nema po parkovima, a u zoo vrtu ih ne možete dodirnuti,ali ih ima mnogo,velikih,malih,mladunaca.Koale možete videti izbliza i slikati se sa njima(dodatnih 20 A$).Ovi slatki torbari ,koji liče na medvediće, spavaju 20 sati dnevno,pa ih teško možete videti budne. Samo spavaju i jedu lišće određene vrste eukaliptusa,koje je bogato vodom,pa ni vodu uglavnom ne piju.N domorodačkom jeziku koala znači“ne piju.“Ovde se može videti i tasmanijkog đavola i mnoge druge neobične životinje(Tasmanija je južno ostrvo koje pripada državi Australiji)Na ulazui dobijete mapu vrta i ima mnogo volontera koji pomažu da se snađete.Divna vegetacija,ptice pevaju,čuju se gliseri na okeanu,divno…

Poseban utisak na mene ostavila je zgrada tržnog centra Qveen Victoria Bilding,za koju mnogi kažu da je najlepši tržni centar na svetu.Pridružujem im se

ovo je  sat                                                       a ovo su porcelanske lutke u prodavnici Just white.

Napravljena je 1892 kao tržni centar,menjala namenu,sada je tržni centar sa više od 150 butika najpoznatijih bredova,kafića.Danas je to poezija umetničkog zanatstva i luksuza,jedini dah vremena su popkretne stepenice.

Šta reći o utisku koji imate kada uđete u hol, žena svira klavir, možete okolo sedeti na klupama i uživati ili služati muziku dok šetate po centru?

Atrakcije u ovom centru su pre svega spoljašnjost i unutrašnjost zgrade.Ni na jednoj slici ili filmu se ne može prikazati cela zgrada,zauzima 2 kvarta,visoka je, dugačka,sa mnogo kupola,vitraža, spomenikom kraljici Viktoriji ispred (za njene duge vladavine,Velika Britanija je postala velika sila)Čudno da uveče spomenik nije posebno osvetljen,ali je danju divan.Unutra je sve u viktorijanskom stilu,imena butika su postavljana na tablama koje su okačene gore ispred lokala i iz hodnika možete praktično videti sve natpise i orijetisati se.Mora se izdvojiti prodavnica igračaka,Just white,gde se prodaju porcelanske litke,starinske igračke (ima malih rigišpila koje smo često gledali u starim engleskim filmovima) i divnih ukrasa sa jelku.U centralnom delu je veliki sat koji visi sa tavanice i zaista je poseban.Po ugledu na Big Ben ima četiri brojčanika,neobično pokazivanje dana i meseca sa nekim diskovima koji se okreću i mali brodić stalno obilazi oko sada.Kažu da se svakog sata otvaraju po jedna vrata na satu i izlazi figura nekog engleskog kralja.Bili smo tamo u 16h čekali da snimimo,ali nije tog sata bilo.

Da pomenemo cene,ima slavnih brendova,gde možete samo razgledati,ali se nešto može i kupiti.UGG je njihov brend,ovde se prodaje u 2 prodavnice,cene su kao u drugom prodavnicama(čizme od 100-400A$ )sigurno su original,dobijete i sertifikat,jedino tax-free dobijate tek za 300 A$, ali može za više stvari u istoj prodavnici.

Zgrada je divno uklopljena u,inače,savremen ambijent.Ima starinska zgrada ispred,jedna u bloku iza ,preko puta je tržnni centar koji se uklapa, ispred,gde je spomenik kraljici je KFC u divnoj starinskoj zgradi i kasnije počinju manje pa veće zgrade.

Sraro i novo je u Sidneju divno uklopljeno,u Melburnu mi se to ne sviđa.

Jedno od mesta koje morate otići u Sidneju je Kineski park prijateljstva.Ako ste smešteni u centru,sve se obilazi, peške,sve je ovo u prečniku od oko 3 km.Kineski park je zaista deo Kine u Sidneju.

Videla sam na forumu komentar da je nekom Sidnej najružniji grad ,zbog mnogo azijata,pre svega kineza.Zaista ih je mnogo,previše,ali ih je mnogo u svim delovima sveta,meni nisu uspeli da pokvare užitak.

U Sidneju ima još jedan divan park,koji se mora videti,u samom centru je i vrlo neobičan

Hajd park je sa neobičnom vegetacijom,pre svega eukalipusi,visoki,visoki,sa krošnjom na vrhu,po zemlji neki lep bršljan,ne penje se uz drveće,filadendroni,drveće u cvetu,a bez lišća,fontane..

Ali ono što je najzanimljivije za ovaj park je da je pun ljudi.U oko polovini parka su postavljeni šatori sa hranom pićem i kafići.Sve je lepo osmišljeno, sa merom osvetljeno. Ljudi šetaju, jedu, piju,druže se, neki sede u kafićima,neki na travi.Mi smo bili popodne,u vreme posle posla,tu se verovatno opuste i jedu pre odlaska kući, a i zabave, ima mnogo porodica sa decom.Mi smo pili neko pivo, na izlasku iz parka su nam naglasili(dežurni policajac) da se alkohol ne sme izneti na ulicu.Da li da naglasim da je sve bespekorno čisto?

Kad se izađe iz ovakvog parka,ulice su uobičajene,život se odvijanormalno,nije čak ni gzužva uobičajena za metropolu.

Prodavnica ima na svakom koraku,ali je većina namirnica skupaFlaša koka-kole (2l) je 6,5 A$,oko 500din, 1 avokado 3 A$,pakovanje malina od   125g – 8 A$, sa naglaskom da je proizvedeno tamo.Skupo je,ali ima svega.

Suvenira ima na svakom koraku i ima mnogo lepih i sa motivima Aboridžina, išli smo i u tržni centar na otvorenom kod Lučkog mosta, Roks, i tamo ima originalnih sitnica i pogodili ste,nisu jeftine,ambijent je divan.

I ovde sam imala utisak da se suvenire najviše isplati kupiti na aerodromu.Nisu skuplji,ima lepih, a i obično se ima vremena do poletanja.

I na aerodromu u Singapuru se mogu kupiti zanimljive sitnice i suveniri,mi smo tamo imali pauzu oko 4h

Naravno ne možete biti u Sidneju,a ne obići neku od mnogobrojnih plaža. Mi smo išli na poznatu,Bondi.

Jedino smo do nje koristili prevoz,autobus,črsto saobraća i lako se snaći.Da li treba napomenuti da su autobusi novi,čisti i bez ijednog grafita,vozači ljubazno objasne?

Na plažu smo išli 10.10. temperatura je bila 390 C ! Tih dana je bilo 23-27,za kratke rukave,a tog dana baš za kupanje,plaža je bila puna,divan sitni beli pesak i topla voda.Plaže ovog dela Australije su poznate po talasima , pa su raj za surfere.Videli smo ih mnogo,ali tog dana talasi nisu bili preveliki.Vrelina se ne oseća toliko,pa se lako izgori,mora se paziti na njihovo sunce.Kod njih je proleće,ali toplije proleće nego naše.

Postoji još jedna atrakcija ,u okolini , koju sam baš želela da posetim. To je njihov nacionalni park Plave planine.

Za to vam je potreban prevoz do nacionalnog parka,ako nećete da platite njihove skupe aranžmane(od 150 A$ pa naviše po osobi).Mi smo se dobro pripremili u Srbiji,pokupili sve informacije na odgovarajućim sajtovima i dobro se snašli.Sami smo našli prevoz do parka(preko 100km,ali ima rano ujutru,da se sve stigne),tamo smo uzeli karte za obilazak nacionalnog parka autobusom“Hip on, hip of, karta je u stvari mapa parka sa prigodnim tekstovima i objašnjenjima, nekoliko tih autobusa kruži po lokalitetima, možete da izađete kad hoćete,razgledate,snimate,posle uđete u drugi,pa dalje.Jako lepo osmišljeno.

Taj lokalitet su stenovite planine gusto obrasle eukaliptusima.Ima ih 700vrsta,rastu uglavnom na ovom kontinentu, visoko rastu ,čak i do 80m.Lišće uvek zauzima pravac sever-jug,da se zaštiti od isparavanja vode)Uzima mnogo vode iz tla(oko 500l) pa ga koriste za isušivanje močvara.Poznat je po etarskom ulju koje se koristi za lekove,sirupe i žbvake.Za uzimanje ulja se upotrebljava lišće starijih grana.

Uobičajeno drveće u jesen gubi lišće,eukaliptus koru,ljušti se .

Na ovom drvetu žive koale,jedu njegovo lišće puno vode i ne moraju da piju vodu.Međutim,lišće u želucu fermentira u alkohol,pa se tako koale mao napiju.Zato se smatra da toliko spavaju(oko 20 sati dnevno).Noću jedu lišće,a danju spavaju.

Plave planine su dobile ime po fenomenu da etarsko ulje eukaliptusa isparava,na suncu se tako prelama, da predelu daje plavkast.izgled.

Mala zamerka:nije toliko plavo,kako prikazuju na fotografijama!

Ipak,priroda je lepa,neobična, i malo je za naše pojmove divlja.Šetali smo po šumama,silazili do slapova, lep izlet.

Nisam mogla da odolim iskušenju da stavim nekoliko slika njihovih dvorišta,sva su bespekorno uređena i flora je neobična.Ova su snimljena na lokalitetu nacionalnog parka P lave planine.Srednja slika je dvorište jedne privatne zubarske ordinacije.Možda kad prođete kroz ovu lepotu,popravka manje boli.

Odlazak u Melburn je bio avionom,kako drugačije tamo?Melburn je manji od Sidneja,glavni grad je države Viktorija,osnovan 1835 godine,u toku zlatne groznice je imala mnogo stanivnika ,bio je prestonica,1956 održane XVI olimpijskeigre.Grad je večiti rival Sidneju,toliko da je za prestonicu 1923 izabrana Kanbera..Danas ima 4 miliona stanovnika,pojedine četvrti podsećaju na London.

Zanimljivi su stari tramvaji koji saobraćaju centrom grada.Elton Džon je toliko bio oduševljen da je jedan kupio i preneo u svoje dvorište u San Francisku.Postoji čak i tramvaj-restoran, jedinstven u svetu.

Znamenitosti u centru grada su povezane tramvajskom linijom,koja je besplatna,po principu „hop on,hop off“ (uskoči,iskoči)

Najzanimljivije mesto je Trg Federacije koji je ultra moderan od stakla i metala,u centru je.Okolo ima i klasičnih zgrada,katolička crkva,zgrada železničke stanice koja je u nekom neobičnom starinskom stilu.Meni se lično ne sviđa ta „šarena“ celina.

Gradom protiče reka Jara i uliva se u okean,obale su joj uređene,ima dosta zelenila. U Melburnu se oržava Australija open,teniski turnir i Grand Prix I Melburn Kup (trka). U Australiji su cene visoke,svega, ali je Melburn nešto jeftiniji od Sidneja.

Pitam se zašto se ovaj cvet zove“Rajska ptica.“

To bi bio moj doživljaj Australije.Mislim da zaista vredi posetiti ovaj drugi svet.Put je dug i naporan,ali vredi.