Djokaputnik

MOJA VELIKA MRSNA TURSKA TURA

163 poruke u ovoj temi

    Na Eminonu skveru hvatamo tramvaj i za tili čas smo pred Sultanahmet parkom. Prošlo je podne, kraj jula je, sunce nemilosrdno prži... za mesto pored fontana i malo osveženja, bore se gomile golubova i ljudi. Pred kioscima redovi za flašicu hladne vode, sladoledžije trljaju ruke, pod suncobranima okolnih restorana i kafića nema mesta, klupe u hladu rezervisane do ponoći. Žena se izborila za mesto u hladu a ja jadan kaskam oko Carigradskog hipodroma ko da su me, Bože me prosti, upregli u dvokolice i ganjaju u krug. Raskošna zgrada Istambulskog katastra sa iznik  (nikejskim) pločicama, pa palata Ibrahim paše Pargalije, najboljeg druga sultana Sulejmana i zakletog neprijatelja "nesretne" Hurem, monumentalna, sa izbačenim drvenim balkonima i doksatima, pa kitnjasta zgrada Marmara univerziteta... Vijugam između Zidanog obeliska, Zmijskog stuba i Teodosijevog obeliska od vrućine mi se zamutilo u glavi... pokušavam da se setim ko je i od koga i kada ukrao koju od ovih relikvija. Jesu li Vizantinci ukrali Teodosijev iz Egipta, Turci Zmijski iz Delfa. a Englezi onaj treći... ne...ne.. oni su ukrali zmijsku glavu... A i Francuzi i Švabe su tu nešto mutili, uvek su se utrkivali sa Englezima ko će pre da drpi tuđe istorijsko nasleđe. Sluđen od jare koja žari i sa neba i iz kamena, pronalazim moju lepšu polovinu (ovolepša, samo figurativno) i krećemo u obilazak Plave džamije. I nije bog zna kako zainteresovana, ali pristaje unapred se radujući sceni kad budem pokušavo da obujem patike prilikom izlaska iz džamije. Naime, zbog malo izraženijeg struka, imam izvesnih problema prilikom saginjanja, a patike sam teško obuvo zato što su mi noge otekle od hodanja. 

IMG_0058.thumb.JPG.de4b09728cb52dcbefaeaIMG_0124.thumb.JPG.3b20b0198d4d3a3d284c7IMG_0071.thumb.JPG.75ecd34f4146eaa86a0edIMG_0077.thumb.JPG.be34fa67dd94c9bd28363IMG_0094.thumb.JPG.bc72dab78311b8666c2ceIMG_0119.thumb.JPG.37de77001362c1c88427cIMG_0108.thumb.JPG.58f864c5f3116772ec7fb      Sultan Ahmedova džamija nastala početkom XVII veka, delo je učenika velikog Sinana. Zidana je na graditeljskoj tradiciji vizantijskih crkava, koju je Sinan doveo do savršenstva. Njegov učenik evidentno nije imao majstorovu sigurnost, a imao je zadatak da napravi najveću džamiju do tada, pa ju je podupro sa masivnim stubovima, koje su odmah podrugljivo nazvali "slonovska stopala". I pored toga džamija običnog posmatrača pleni svojom monumentalnošću. Unutrašnjost kupole je prekrivena sa 20000 pločica iz Iznika, po čijoj je boji džamija i dobila ime. Izgleda da se sultanova kesa brzo tanjila jer je kvalitet pločica od dole na gore sve lošiji. One pri vrhu su već odavno izbledele i izgubile boju (ko u onom vicu kad Zemunac uđe u crkvu i kaže popi: Ćale, gajba ti je ono... super, samo su ti posteri malo ubledeli). Bila je to prva džamija van Meke sa šest minareta, što je izazvalo veliki gnev verskih autoriteta pa je sultan Ahmed moro da podari Prorokovoj džamiji u Meki sedmo minare... da legne stvar. Sudeći po tome da i sada na Ahmediji popravljaju jedno minare koje se izgleda prepolovilo, da se zaključiti da je sultan sa imamima možda i izgladio stvar, ali sa Prorokom baš i nije.

   IMG_0129.thumb.JPG.7cf9269d6f62b8506b3daIMG_0148.thumb.JPG.97fe63863e14b233a34a6IMG_0149.thumb.JPG.55c41845904de04c3a55bIMG_0140.thumb.JPG.711e408f3c7b497ef61e7IMG_0171.thumb.JPG.8bfb3c93208f0cc5b9475Sad sledi epizoda sa obuvanjem, koju sam već opiso i izlazak na popodnevno bleštavilo Istambula. Između nas i Sofije, travnjaci, vodoskoci, cvetne aleje i hiljade turista hrišćana, muslimana, budista, hinduista... ( kao kod mike Antića: Pet vera a šesta ciganska) Lepršaju na vetriću marame zabrađenih Turkinja, trepere šeširići i amreli Azijatkinja, sevaju bataci svetloputih Severnjakinja u vrućim pantalonicama, galame prodavci simita, miriše kuvani misir za 4 lire... i pečeni za 5, dimi se vreo kesten 100 grama 10 lira. Šareni haos. Uokvirena u zeleni ram od palmi i borova blista Mudrost. Sedamo na klupe letnje pozornice, i mada žeže, par minuta uživamo u pogledu. Praznik za oči, melem za dušu. Sinoć je bila veličanstvena, danas je božanstvena. Euforično podižem tri prsta i... shvatim da me mlađi Turčin, vehabijskog imidža, zapanjeno gleda. S obzirom na reakciju možda i nije Turčin, već neko iz mnogo bližeg komšiluka. Šta ću mu, ja stvarno staru dobru Sofiju i dalje doživljavam kao pravoslavku. Da ne bih izazvao diplomatski incident, žena me opominje da sam joj obećo Kapali čaršiju. E sad baš neću, jogunim se ja, al ipak teška srca se rastajem od Sofije i krećem ka stanici tramvaja.

Kad sam već kod tramvaja ne mogu a da ne spomenem omladinu koja u ime Istambulske opštine volontira u turističkoj zoni i na usluzi je turistima za sve informacije. Obavezno su nam bili pri ruci kada je na stanicama tramvaja trebalo dopuniti kredit na elektronskim karticama.

IMG_0160.thumb.JPG.dba099644f9e4fed7aae1IMG_0169.thumb.JPG.108e0923a7f5665227a34IMG_0172.thumb.JPG.96f4fe4323e907ce34fbeIMG_0188.thumb.JPG.5973d2c710a9408545982IMG_0189.thumb.JPG.76ed3d4338b88c2f9c723IMG_0192.thumb.JPG.dd9f93a7dcc5fd6b8ec8bIMG_0196.thumb.JPG.b75bf8482d39b61d38d50IMG_0208.thumb.JPG.5630e38a1b84cd2f26c795e20f6011f577_19.-07IstambultriprstazaSoIMG_0206.thumb.JPG.4310dead5f8548fb8e9b5

IMG_0104.JPG

 

Izmenjeno (Djokaputnik)
4

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Svaka čast na putopisu još mi je više za divljenje što pamtiš gde, šta i kad jer ja iskreno ne bih mogao jučerašnji dan tako detaljno da prepričam kamoli događaje od letos :D

Izmenjeno (Ivanhoe)
1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Ivanhoe

Hvala za pohvale.

Pamćenje me stvarno dobro služi, ali i kad zataji tu je par hiljada slika sa prošlogodišnjeg letovanja, da ga osveže.

2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Šta pričati o Kapali čaršiji? Najveća zatvorena pijaca na svetu, zahvata 61 ulicu sa 3000 prodavnica, stotinak miliona posetilaca godišnje. Napravljena je još u XV veku i svih ovih vekova je centar trgovine ne samo turske. Neviđeno šarenilo boja, šarenilo roba, šarenilo ljudi. I zlato i srebro, i koža i drvo, i keramika i porcelan, i odeća i tkanine, i gvožđe i bakar, i iće i piće... Nekad su krupni trgovci sa Istoka i Zapada tu dolazili da trguju i odsedali u mnogobrojnim karavansarajima i hanovima, danas je opsedaju stotine hiljada turista i troše pare na skupe suvenire. Stvarno je sve skupo, tu ni beskonačno cenkanje puno ne pomaže (uvek će te platiti više nego na drugom mestu), al opet... toliko svega lepog ima da je prosto greota baš ništa ne kupiti. Da ne pričamo kakva bi tek greota bila ne zalutati u ovaj trgovački lavirint. Svaki čas će vas neko na srpskom ponuditi nešto ili pozvati na čaj. Puno je naših koji nisu "ostali ovde" iz Sandžaka i Bosne, a čak i oni čiji su se dedovi i roditelji odselili u Tursku dobro govore maternji.  Sa nekima od njih smo se pošteno izdivanili pa pošli kroz čaršijske sokake u pravcu Selimije

IMG_0226.thumb.JPG.9da0df4c452e858aeb7e7IMG_0228.thumb.JPG.5e4eaccaf8632cbc8571fIMG_0232.thumb.JPG.98939f838558420a11b26IMG_0235.thumb.JPG.1a94970efb34f366e9a46IMG_0225.thumb.JPG.2c594e2eaf6642a26a84aIMG_0227.thumb.JPG.eafc3144f979962412b46IMG_0407.thumb.JPG.557ea99e6e62d6c633c53IMG_0402.thumb.JPG.148ebf427dcfc29ebd3e6     Za mene, najlepši istambulski vidikovac je upravo ovaj iz parka ispred Sulejmanove zadužbine. Dok stojite iznad hamama, medresa i kuhinja iz kompleksa Sulejmanije, kroz njihova turbeta i odžake, pogled na Zlatni Rog, Galatu i Bosfor opčinjava. To je ona vizura sa istambulskih razglednica koja me je i privukla da pre trideset i kusur godina prvi put posetim Istambul. Doduše tada sam se sit nagledao, a sada... sit naslikao. Različit pogled na svet, valjda to ide s godinama. Tada nije bilo ni silnih nebodera na horizontu iznad Galate. Ove jeseni se davala repriza čuvene Šeherzade ( koju naša baba ne bi propustila ni za živu glavu) i žena kaže da na uvodnim špicama sa panoramom Istambula nebo(s)derima nema ni traga, a serija je snimana pre 10-12 godina. Mada... iako sam žestok pobornik očuvanja starine, ipak bi bilo suviše optimistički očekivati da moderan konglomerat od 15-20 miliona ljudi, zadrži vizuru vizantijskog Carigrada.

Još samo jedno... i bez nebosera i sa njima, Stambol je sa Sulejmanovog brda izgledao i izgleda Veličanstveno

IMG_0276.thumb.JPG.0db0323d3791094049b8bIMG_0277.thumb.JPG.71af1ffc9b694ee80659aIMG_0262.thumb.JPG.ecfbf9c3efd5bdce2cdb4IMG_0263.thumb.JPG.ba37625d884bd8c24e3e9IMG_0267.thumb.JPG.e244561f735f88d0cdead     A tek Sulejmanija... Šta reći o građevini koju je za najvećeg osmanlijskog vladara gradio jedan od najvećih arhitekata u istoriji. Sinan je imao zadatak da konstruiše i sazida hram koji će u svakom pogledu nadmašiti  Aja Sofiju. Nemoguća misija, reklo bi se. Mudrost je savršenstvo koje je nemoguće prevazići. Mada, ruku na srce i Sulejmanija deluje gotovo savršeno. I još stoji na brdu koje dominira čitavim istorijskim Konstantinopoljem. I još je u sredini ogromnog kompleksa škola, kupatila, biblioteka, kuhinja, bolnica. Moćan je bio Sulejman. Da vam pričam o savršenom krugu u savršenom kvadratu, nit sam stručnjak za gradnju, nit vas zanima. Za one koji nisu bili u njoj... izgleda stvarno moćno. Cilj graditelja i nije bio da građevina zaseni lepotom, nego snagom i veličinom, isto kao njen ktitor. I uspeo je u tome. Moćan je bio i Sinan. Toliko moćan da je Sulejmanovom nasledniku sagradio još veću, ali i lepšu džamiju... čuvenu Selimiju u Jedrenu. Dodao bih ja u tu konkurenciju i jednu ćupriju, mada je ona građena za jednog pašu... a i za njenu slavu nije zaslužan samo Sinan... i Ivo je tu nešto doprineo. Još jedno praktično zapažanje. O gabaritima Sulejmanije je teško steći predstavu iz parka koji je okružuje, malo je prostora da se čovek izmakne i osmotri je. Najbolje se sva njena monumentalnost vidi sa skvera Eminounu ili sa mosta Galata. U žurbi nismo odmah na početku obišli grobove Sulejmana i Hurem, a posle smo se našli na drugoj strani kompleksa... ko sad da se vraća. Uostalom, žalije mi je bilo što nisam obišao Sinanov grob, koji je takođe u kompleksu Sulejmanije. A opet... i ovo dvoje su ko naši. Hurem pravoslavka, slovenske krvi a Sulejman... pa za koju se tako krupnu istorijsku figuru može reći da je govorila srpski. Jedino... ako nije znao da psuje po naški.

 Sunčani sat počinje da baca sve duže senke, a mi još ni popodnevnu kahvu nismo popili. Već kao Šurda merkamo klupu na kojoj će mo skinuti šeširče i prileći. Srećom ima dosta kafića okolo, da srčemo kafu i još malo parimo oči na Sulejmaniji, a dok ne pojedemo i rahatluk, počeće nam zalazak na Zlatnom Rogu. Posla i posla.

IMG_0293.thumb.JPG.db527ed3c4d32907cddc4IMG_0306.thumb.JPG.1482e120e52b0296423b5IMG_0307.thumb.JPG.0a8dae47d0fc9cc2ceb35IMG_0329.thumb.JPG.176167d3a0229751d8cc6IMG_0333.thumb.JPG.c15d0aadd0c19ddce28deIMG_0364.thumb.JPG.4490253246ad630c11646IMG_0363.thumb.JPG.93406bde259ef4e25cacfIMG_0377.thumb.JPG.cec6caa8681a7bc242e78

IMG_0359.JPG

IMG_0359.JPG

IMG_0363.JPG

4

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

cirka 5300 km, letopis ili putopis je za svaku pohvalu :) Svaka cast !

Izmenjeno (dcveles)
2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Hvala! Trudio sam se, iako neredovno.

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

M a Djoko :kolce: svaka čast na duhovitosti, na lepim fotografijama, na životnosti i pravim korisnim informacijama , za svakoga ko bi kreneo na ovakav put u Tursku. Bilo je i jeste zadovoljstvo čitati i smejati se , a pojedini delovi puta su zaista sjajni i meni dosad nepoznati.(Gumusler) Drugi, kao Istanbul, u kom sam bila, u tvojoj interpetaciji deluju življe i raznobojnije. Hvala , za ovo putesestvije koje si podelio sa nama i živ nam bio.:kapetan:

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Hvala, i meni je zadovoljstvo da čujem lepe komentare. Šta da ti kažem, volo bi kad bi posle ovog leta mogo da napišem još lepši i duži... putopis.

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima
 

Hvala, i meni je zadovoljstvo da čujem lepe komentare. Šta da ti kažem, volo bi kad bi posle ovog leta mogo da napišem još lepši i duži... putopis.

E vala Đoko svaka ti čast na ovako lijepom putopisu.

Moram ti reći da sam i ja prošle godine krajem setpembra  imao dosta sličnu turu i čitajući tvoj putopis ponovo sam proputovao kroz Tursku.

Želim tebi i tvojoj ljepšoj polovini još puno lijepih tura.

Možda nam se nekad putevi i ukrste pa se popije i kafa.

LP

0

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Semir

Hvala. Vidim i na forumu da je sve više ljudi  iz našeg regiona koji planiraju sličnu turu. Pre par godina kada sam čitao putešestvije jednog člana do Kapadokije i dole do Antalijske regije to je delovalo kao avantura dostojna Indijane Džonsa, a sada se desetine ljudi svake godine otisne kolima u tom pravcu. Nadam se da će moj putopis pomoći nekima koji se još lome da krenu ovim putem.

Što se tiče susreta, ne bi bilo loše da se negde na obali Crnog mora popije jedna prava turkiše kahva, ako mi finansije i komšije dozvole da krenem u obilazak turske i gruzijske Crnomorske obale. 

Pozzz.

2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Ma ja bih i avionom na taj kraj, no ne dadu mi da vozim, pa ću jopet kolima ... :neznam:

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Nisi probao da se prošvercuješ u pilotsku kabinu, pa kad ovima popusti pažnja a ti samo: Brrmm!!! Brrrmmm!!! Ako ti uspe obavezno mahni krilima nama, dole na auto-putu za istok.

0

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Napravi nalog ili se prijavi sa postojećim kako bi komentarisao/la

Potrebno je da budeš član naše zajednice kako bi ostavio/la komentar


  • Posetili nedavno   0 članova

    Niko od registrovanih članova ne gleda ovu stranicu.

  • Naša statistika

    26767
    Ukupno tema
    898089
    Ukupno poruka