ljerka

ANDALUZIJA -Granada, Sevilja, Kordoba -Putopis

175 poruka u ovoj temi

NASA PRICA IZ ALHAMBRE

Kako da je opisem, a da ne narusim recima tu prefinjenu lepotu ? Kako da ne pokvarim tu egzaltiranu umetnost, tu skoljku sa tananim biserom u sebi, koju ne zelim nesmotrenim recima da zatvorim pred vasim ocima. Sta doprinosti mojoj opcinjenosti kojom sam mesecima unazad zadojena? Da li je to prefinjen zanatski rad koji podseca na najtananiju cipku koja se moze zamisliti, ili voda koja se provlaci kroz sve celine ovog remek dela ljudskih ruku; mozda siroka paleta raznovrsnog zelenila i cveca, ili su pak to iluzije koje stvara voda i refleksija odaja u njoj ? Bez suvisnih detalja, ona je bogato otmena, ali nikako bahata i raskalasna, vec decentna. Osobite lepote, koja se ne moze doziveti ako se istovremeno ne spozna i zivot njenih stanovnika koji je vekovima unutar crvenkastih zidina, pulsirao na sebi svojstven nacin.

Izbor geometrijskih oblika koji je koriscen i nacina na koji su korisceni, u zavisnosti su od islamskog pogleda na svet. Muslimanima, ovi oblici zajedno, sacinjavaju beskonacan model koji se proteze i dalje od ovog, materijalnog i vidljivog sveta. Mnogima u islamskom svetu, oni u stvari simbolizuju beskonacnost i prirodu stvaranja jednog i svemocnog Boga.

U sredinama u kojima je cesto vladala surova klima muslimani su stvorili jos jedan vid umetnickog izrazavanja – vrtove. Pod uticajem religije, vrt se smatrao zemaljskim odrazom raja tako da su palata i njena okolina predstavljale sliku raja u ocima sveta, sa brojnim raskosnim vrtovima koji su okruzivali paviljone palata.

Da li je to bila zelja arhitekte Alhambre da prikaze ovozemaljski raj ciju privilegiju uzivanja su imali vladari i povlasceni clanovi toga drustva.

Sa druge strane arhitektura Alhambre, mada se muslimanska arhitektura razvila na osnovu grcke i rimske arhitekture u sebi ima nesto posebno.

Posmatrajuci prelepe stubove Alhambre uocavamo veliku razliku u odnosu na grcke i rimske stubove u gradnji. Ovi su tanani, naizgled krhki nasuprot onim jakim, masivnim stubovima koji su vec svojim izgledom nagovestavali svoju dugovecnost i trajnost. Kao da se htelo naglasiti da je ipak sve ovo prividno i kratkotrajno a da je pravi raj jedino onaj na nebu.

Ovo vidimo i prilikom posmatranja kupola Alhambre ciji su svodovi ukraseni reljefom koji neodoljivo podseca na bezbroj sapunicnih mehura spojenih u celinu i tako pojacavaju osecaj vazdusastosti same kupole. Mozda je ovo najvise izrazeno dok posmatramo odraz palate na nemirnoj povrsini vode bazena u koji sa jedne strane utice a sa druge strane istice tako da povrsina vode nikada nije idilicno mirna. Stubovi postaju jos nestvarniji, odnosno kompletna arhitektura koja se ogleda po njenoj nemirnoj povrsini gubi snagu i crvrstinu naglasavajuci tu vremensku nestalnost u odnosu na onu nebesku vecnu.

***

Na kraju sam shvatila, da nema jednostavnog odgovora i da je verovatno u pitanju jedinstven SKLAD umetnosti, proporcija, obicaja, oponasanja nacina zivota koji su Mavari doneli iz svoje domovine, sa jakim uticajem religije protkanim u svim porama njenih zidova i dvorista. Ostali smo satima u njoj dok su se grupe smenjivale i odlazile, zarobljeni u njenim zidovima dok se nismo napili lepotom do pijanstva.

Izmenjeno (ljerka)
4

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Lagano prelazimo u drugu prostoriju Mexuara koja je sluzila za molitvu,sada vec zateceni njenim izgledom, od koje nas deli samo konopac. Elegantno, tankim arabeskama izrezbareni zid od alabastera, otvoren je kroz nekoliko polulucnih prelepo postavljenih prozora sa pogledom na stari deo grada Granade - Albaisin.U molitvenom delu, tradicionalno okrenutom ka Meki stoji epigram : Ne budite nemarni, dodjite na molitvu “. Verujem da se pored obavezne molitve koja se obavljala pet puta dnevno, zaista i uzivalo u njoj. Kako i ne bi ! Njeni zidovi, cipkani prozori, pogled na stari grad, prema zamisljenoj tacki u Meki, sigurno su dodatno motivisale vernike da sa velikim zadovoljstvom obavljaju svetu duznost.

p5100246.jpg

dscf0082cp.jpg

2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Produzismo dalje i posle par koraka odjednom skoro upadasmo u malo ususkano dvoriste koje predstavlja prelaz ka drugoj palati Comares.Poplocano belim mermerom u cijoj je sredini mala okrugla fontana, deluje skromno dok se ne uoce njegove krajnje tacke: spoljni zid prostorije iz koje smo izasli, ali i nasuprot nje ulaz njena juzna fasada palata Comares.

Ulaz u palatu Comares, nenametljivo je podignut iznad nivoa dvorista pomocu tri plitka i siroka stepenika od belog mermera koji vode u neubicajeni ulaz sa dvoje vrata, iznad kojih su zatvoreni drveni izrezbareni prozori. Donji deo fasade je od keramicke cokle, ulazi su oiviceni sirokom ukrasnom keramikom, zid u prefinjenim stuko dekoracijama, koji se zavrsava u izvanrednim bogatim kombinacijama i drvenim svodom. Na nekoliko mesta preplice se jedan od najcescih epigrama dinastije Nasrida: “ Nema pobednika osim Allaha “

dscf0090n.jpg

p5100251.jpg

dscf0108t.jpg

3

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Konacno ulazimo u cuveno Dvoriste mirti, kroz koje su vazne licnosti prolazile ka centralnoj dvorani na prijem kod sultana. Postoji i poseban ulaz koji su koristili i clanovi uze porodice. Dvorista mavara u okviru kompleksa nikad nisu bila ogromna, uvek ususkana izmedju zgrada, pa se tezilo da se maksimalno iskoriste svetlost i vazduh.

Na relativno malom prostoru, postignuta je uz pomoc vode i refleksije, iluzija velike povrsine. Na sredini pravougaonog dvorista nalazi se bazen sa vodom, dugacak tridesetak metara, oivicem belim mermerom. Celom duzinom prate ga zasadjeni i uvek zeleni, na jednakoj visini potkresani zbunovi mirte, koji ispustaju prijatan, eterican miris. Voda u bazen pritice na jednom kraju iz malog mermernog bazena ali i otice na drugom kraju na identican nacin.

Sa jedne strane u mirnoj povrsini vode ogleda se Comares toranj, sa malim kulama na njenim krajevima, cija je vojnicka robustnost i ozbiljnost kontrastno ublazena gracioznim i cipkastim arkadama i stubovima od alabastera !

316yoz.jpg

( slika sa CD-a)

dscf0123lw.jpg

Sa druge strane bazena je glavna zgrada, tkz. juzna galerija. Skladna arhitektonska lepotica, sastoji se u prizemlju od nastresnice sa sedam elegantih lukova. Koliko se vodilo racuna o utisku pokazuje i paznja njenog tvorca: nije dopustena monotonija nizanja istih arkada, jer je centralni luk malo izdignut iznad ostalih. Osim prekida monotonije niza lukova, namerno izdignuta arkada skrece paznju i na znacaj ulaza u sledecu prostoriju !

dscf0119z.jpg

dscf0127we.jpg

Na drugom nivou, zadrzana je simetrija u istom broju prozora, iza cijih je zatvorenih drvenih zaluzina, zenski deo svite neopazeno posmatrao desavanja u dvoristu. Najbolji deo, ostavljen je za najvisi nivo i novu galerija sa prelepo rezbarenim drvenim rukohvatima.

Na bocnim stranama dvorista, nalazi se zgrada iste duzine kao i bazen cija namena nije sa sigurnoscu utvrdjena, sa pet ulaza na dva nivoa, ne narocito visoka u koju je dopirala svetlost samo sa najviseg sprata. Pretpostavka je da su prostorije sluzile u administrativen svrhe, a postoje i indicije da su pripadale zenama koje su zivele u Alhambri.

dscf0128d.jpg

dscf0135h.jpg

Ono sto ostavlja u Dvoristu mirti utisak su njene savrsene proporcije, refleksija zgrade sa lukovima u vodi i maksimalno iskoriscena svetlost. I ne samo to ! Osecaj je da je ceo prostor mnogi veci nego sto jeste, i da sve lebdi u vazduhu ! Odraz u vodi je elegantan, smiren i ovde se nekad sigurno dugo i lepo uzivalo. Ako jos zamislimo svilene zavese koje su se vijorile sa prozora, rucno radjene tepihe koji su bili prostrti u dvoristu ma kojima se sedelo i divanilo, ugodjaj je bio kompletan.

Izmenjeno (ljerka)
2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Sa velike svetlosti, odjednom ulazimo u Brodsku sobu, koja je sluzila kao neka vrsta predsoblja, mocne cekaonice, koja je prethodila ulasku u zvanicnu audijenciju kod sultana. Svod prostorije je oblikovan kao prevrnuti brod po cemu je i dobila ime, sa tavanicom od drveta, sa detaljnim prikazom latica cveca, zvezdica i sl.

dscf0142v.jpg

Jos par koraka, i pred nama se ukazuje ogromna Dvorana ambasadora,mesto na kome je sultan zvanicno primao posete. Nema osobe koja ne oseti strahopostovanje dok razgleda ovu neverovatno ukrasenu prostoriju. Uzbudjena, ne znam gde pre da pogledam !

Zidovi su u potpunosti prekriveni dekorativnim natpisima posvecenim Bogu, citatima iz Kurana, filigranski izgravirani.

393x.jpg

U sredini dvorane je je konopcem zasticen deo poda na kojem je na prvobitno postavljenom belom mermeru stajao kalifov presto. Iznad glave fascinantna tavanica na oko 20 m visine, koja predstavlja kulminaciju umetnika - tesara ove napredne dinastije. Preko 8.000 drvenih delova od skupocenog kedra, prikazanih u raznim oblicima zvezda, oslikanih na takav nacin da izgledaju kao da su od slonovace, sedefa i srebra. Ali tu se ne zavrsava ovo remek delo. Zvezde su precizno, matematicki ispravno rasporedjene u sedam koncentricnih krugova, sto ima veze sa uznesenjem Proroka na belom konju i stihovima koji se mogu pronaci na zidovima : “ On koji je stvorio sedam nebesa, jedno iznad drugog, videcete da nema neslaganja u stvaranju Milostivog jednog… “ . Naknadno sam saznala, sto ne mogu da ne podelim sa obozavaocima Alhambre, da se prvi krug nebesa sastoji od smaragda, drugi od crvenih bisera, treci od rubina, cetvrti od srebra, peti od zlata, sesti od belih bisera i poslednji sedmi od sjajne svetlosti koji je verovatno vrhunac i kao takav najvazniji i najvredniji.

dscf0162g.jpg

Iako unapred pripremljena, ipak sam zatecena snagom napora koji su razni umetnici i zanatlije ulozili, kako bi najvaznija prostorija ostavila utisak na posetioce. Fotografije cak i one profesionalne, ne mogu ni izbliza da docaraju to remek delo.Oseca se centar kalifove moci, njegova uzvisenost, snaga, a ukupna umetnicka celina dvorane u svom punom sjaju morala je oboriti posetioce s nogu. Verovatno nije slucajno sto je u ogromnoj prostoriji svetlost nedovoljna i prigusena i dopire samo od visoko i bocno postavljenih malih prozora i nevelikih balkona. Polutama proizvodi misticnost, kod nekih i strah, dok su zidovi prvobitno oblozeni zlatom dodatno podupirali svest o bogatstvu, moci u uticaju : “... izaberi me da budem tron kraljevstva.” , dok o zvanicnoj nameni kalifove centralne prostorije govore i reci : “ Budi kratak i odlazi u miru

dscf0165i.jpg

dscf0167qp.jpg

Izmenjeno (ljerka)
2

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Prelazimo u treci deo Nasridovih palata, u Palatu i dvoriste lavova, najvazniji deo kalifovih privatnih odaja, gde smo i najduze ostali.Odmah na ulasku u dvoriste lavova dozivesmo neprijatno iznenadjenje, jer se poznata fontana sa 12 lavova resturirala.

Znacaj podizanja ove i ostalih fontana u Alhambri za vreme Nasrida je nemerljiva. Opsednutost vodom koje nisu dovoljno u postojbini imali, voda koja je znacila zivot i bogatstvo, cista voda koja je bila olicenje jednog dela raja, voda neophodna za ritualna pranja i molitve, fontane, bazene, uzgoj zelenila i sve ostale potrebe, sistemom akvadukta, dovedena je za funkcionisanje Alhambre iz reke Daro udaljene oko 6 km uzvodno, i kaptirana u kaskadne cisterne koje su omogucile normalno snabdevanje vodom. Voda u svim delovima Alhambre tece mirno i nekako dostojanstveno, nema velikih padova, fontane u tankim mlazevima izbacuju vodu, uklapa se prirodno u mir i meditaciju kojom Alhambra odise.

Kruzna fontana lavova, predstavljala je stari simbol koji je donesen u Granadu iz pred hriscanske civilizacije na Istoku : lavovi iz cijih celjusti tece voda koja dolazi iz donjeg rezervoara vode pod pritiskom, predstavljaju olicenje Sunca, moci, dvanaest meseci i znakova Zodiaka. Pretpostavlja se da su lavovi delo Jevrejskih ili hriscanskih umetnika, jer Kuran zabranjuje predstavljanje zivih bica. Fontana sa lavovima smestena je u centralnom delu prelepog dvorista, i sistemom plitkih drenaznih kanala urezanih u pod dvorista, voda odlazi u manje fontane u intimne prostorije koje se nalaze na sve 4 strane dvorista. Sve je precizno proracunato, i nivo vode je stalno isti.

340mj.jpg

( slika sa CD-a)

I pored resturacije centralnog dela Dvorista lavova, nista nam nije pokvarilo lepotu fantasticnog trema u arabeskama, sa oko 120 neverovatnio elegantnih i krhkih stubova. Raskosne arabeske, cipkasti lukovi, prelepe uradjene draperije ostavile su nas bez teksta.Ovaj deo Alhambre sagradjen je u 14 veku, u Mudehar stilu koji vec predstavlja kombinaciju starog mavarskog orjentalnog stila, uz primenu novog, hriscanski i prirodom ispirisanog elementima gotske arhitekture.Kad smo slikali pognuti na kolenima ovu celinu sa krajnje udaljene tacke dvorista - duboko ispod nastresnica ispred ulaza koji vodi u drugu prostoriju, shvatismo da ovo nije uobicajeno dvoriste u okviru kuce, nego kuca u okviru dvorista koje je lebdecii otvoreno prema nebu, suncu i zvezdama. Jednom recju bajkovita carolija koja nam se uvukla duboko u dusu.

dscf0181ne.jpg

dscf0182r.jpg

dscf0186d.jpg

dscf0195ni.jpg

p5100299.jpg

p5100305.jpg

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Mavari nisu bili samo izuzetne zanatlije i umetnici vec i vrsni poznavaoci prirodnih nauka.Sklad u propocijama Alhambre koji se vidi, ali i intuitivno oseca nije uopste slucajan. Dobri poznavaoci matematike i geometrije, svoje znanje prakticno su primenili u Alhambri, pocev od nacina kombinacija keramickih plocica, tavanica, arhitekture, u svemu lezi harmonicna i slozena geometrija, sa estetikom koja nas je opcinila. Arhitektura celog kompleksa zasniva se na odnosu stranice kvadrata i rotirajucih dijagonala uz pomoc kojih se projektuju nove celine, i taj princip je svuda primenjen :kod hodnika, dvorista, stubova zgrada itd. Pocetak ovog video klipa, kratko i sazeto objasnjava ovaj geometrijski princip:

Na kraju ostavismo foto –aparat, jer nas je opcinio ambijent u kome smo dugo i nemo uzivali. Sela sam u cosak trema u jednu od retkih stolica, zaneta lepotom koju je narusavao samo cvrkut ptica.Skoro da osetih raj u sebi i oko sebe i nestvarno osecanje za koje nemam reci da iskazem.Sa vrapcem scucurenim u hladu na mavarski nacin oblikovane arkade, podelih sa njim jedan od najlepsih trenutaka na proputovanju kroz ovu lepu zemlju.

dscf0189n.jpg

1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Teska srca, sto moramo nastaviti dalje i napustiti fascinantno dvoriste, krenusmo u obilazak intimnih prostorija iz kojih se ulazi iz ovog dvorista.Udjosmo u Dvoranu Abencerrajes, gde nas je docekala prijatna svezina u koju svetost i vrucina mogu dopreti samo kroz visoko postavljene prozorcice uz samu ivice prelepe tavanice.

335sw.jpg

Prema legendi ovde se odigralo ubistvo izmedju rivalskih porodica koje su polagale pravo na dvoranu, a cija je krv natopila i obojila mermer centralne fontane, koja dodatno, uz manjak svetlosti doprinosi svezini koja se siri ovim prostorom.

Vec prepuni utisaka i lepote koje se nagledasmo u palatama, bili smo ubedjeni da nas vise nista ne moze iznenaditi dok nismo usli u Dvoranu dve sestre, koja ime ne duguje legendi, nego paru belih, velikih mermernih ploca koje su postavljene u centru dvorane. Ono najlepse nalazilo se iznad nasih glava. Zatecena prizorom, neopisivom lepotom kupole, pomislih da je nemoguce da nesto tako lepo postoji i da je moguce tako nesto lepo napraviti. U tavanicu koja podseca na pcelinje sace, ugradjeno je preko 5.000 posebno oblikovanih delova u njenu kompoziciju ! Tavanicu oblikuju oktogonalne siroke ivice u kojoj je smesten ovaj neverovaran rad. Prema predanju, Prorok je primio inspiraciju za Kuran direktno od Arhangela Gabriela u pecini u Hiri. Stalaktiti kojima pecina obiluje, postali su inspiracija umetnicima koji su ih izvanredno predstavili u kupoli dvorane, kombinujuci stuko elemente u mnogobroje sekcije sastavljene u formi prizmi, trouglova, varirajuci sve te elemente na bezbroj nacina predstavlja vrhunac rada u koji je utkana i religija i filozofija.

378bj.jpg

Sa kosmicke tacke gledista, poluloptasta kupola predstavlja nebo u svom stalnom pokretu, dok kockasti oblik zidova i prostor ispod njega predstavlja svet zemlje kojom vlada kontrast. Kad se u danasnjem izgledu dvorane zamisle jos svilene zavese, muzicari na terasicama, rucno radjen namestaj, kalifova svita u svili i kadifi, ne mozete da se otmete utisku da su znali da zive i uzivaju, ali i da svetu ostave vrhunska dela koja su nadzivela sve promene koje su se vekovima desavale.

381do.jpg

U ovom delu Alhambre, nalazile su se sve intimne odaje kalifa i njegove porodice, kupatila sa toplim bazenima, i zvezdastim otvorima na tavanicama kroz koju je dopirala dodatna svetlost, ali i namenski regulisana temperatura i odvodjena para, sobice za masazu sa podestima od sarenih, rucno pravljenih keramickih plocica, pruzale su utociste i uzivanje njenim vlasnicima. Obzirom da je u Alhabri, pored kalifa i njegove porodice prema procenama zivelo izmedju 1500-2000 ljudi koji su se brinuli za njeno funkcionisanje : vojnici, licna posluga, bastovani, zanatlije, bila su obezbedjena i javna kupatila u kojima se odzavala higijena.

0

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Na ovom mestu, pre izlaska iz Nasridovih palata, spominjem i keramicke plocice kojima palata obiluje, kako njihov umetnicki rad ne bi bio nepravedno preskocen. Sirovinu glinu, skupljali su na obalama reke, ispirali i filitrirali u vodi, gnjecili i rucno mesili u zeljeni oblik. Boje su dobijali topljenjem silikatnog peska, olova i ruda, hladili, pretvarali u prah i ponovo mesali sa vodom, kako bi oslikali podlogu.Proces pecenja se nastavljao lagano u pecima koje su kao potpalu koristile zbunje, proizvodeci temperaturu od oko 900 C. Sledilo je postepeno hladjenje puna 24 h. Da je ceo proces izvrsen kvalitetno, govori i visok sjaj i ocuvane boje koje stotinama godina stoje skoro nepromenjene.

p5100284l.jpg

p5100285.jpg

p5100286.jpg

dscf0169m.jpg

Sta reci o mozaickoj tehnici sklapanja plocica, na “puzzle” nacin ? Opsecanje keramike, uklapanje razlicitih boja i oblika, njihovo intrigantno ponavljanje, zaludjuju savrsenstvom gde su reci suvisne. Kad se doda misticizam ponavljanja oblika, primena matematickih principa, postaje jasno da su keramicke plocice jako kompleksne o cemu su napisane brojne studije.

alhambraredjanje.jpg

0

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Prolazimo i kroz mala ususkano dvoriste Daraxa, “ Oci sultanice” unutar Nasridovih zidova palata. Neveliko, puno zelenila, trapezastog oblika, sa centalnom fontanom na dva nivoa pleni stilom. Hlad prave visoka stabla bagrema, ispod kojih je oblikovano, jarko zeleno zbunje simsira, tu su i cemprese i neizbezna stabla pomorandzi. Ka fontani vode male stazice koje se oko nje kruzno zavrsavaju. Mali i prijatni kutak i vrelim letnjim danima pruzao je osvezenje u senci zelenila, dodatno osvezen prisustvom vode.

dscf0264n.jpg

dscf0285j.jpg

Izmenjeno (ljerka)
1

Podeli ovu poruku


Link do poruke
Podeli na drugim sajtovima

Napravi nalog ili se prijavi sa postojećim kako bi komentarisao/la

Potrebno je da budeš član naše zajednice kako bi ostavio/la komentar


  • Posetili nedavno   0 članova

    Niko od registrovanih članova ne gleda ovu stranicu.

  • Naša statistika

    27015
    Ukupno tema
    905943
    Ukupno poruka